------ R E K L A M A ------

CB Radio - usuwanie zakłóceń w samochodzie

Zakłócenia, które mogą powstawać w samochodzie mogą być bardzo uciążliwe, w skrajnych przypadkach uniemożliwiając używanie CB Radio. Ten tekst opisuje niektóre ich źródła i sposoby usuwania. Piszemy także jak samemu nie stać się przyczyną zakłóceń w paśmie CB Radio.



Przyczyny powstawania zakłóceń

Podstawową przyczyną,  oprócz niedostosowania pojazdu przez producenta jest zużywanie się niektórych elementów, przeróbki i nieudolne naprawy. Wszystkie auta wprowadzane na rynek muszą spełniać normy aktualne dotyczące emisji zakłóceń radiowych. Producenci dbają o to, jednak zdarzają się modele emitujące zakłócenia, szczególnie w traktowanym po macoszemu  pasmie CB Radio. Produkowane od kilkunastu lat samochody posiadają bardzo wiele układów elektronicznych, które są potencjalnymi "zakłócaczami". Z drugiej strony niektórzy producenci przestrzegają przed nieumiejętnym montażem CB Radio, którego nadajnik może zakłócić działanie urządzeń sterujących samochodem.

Częstym źródłem problemów jest naturalne zużywanie się elementów pojazdu oraz niefachowe naprawy bądź przeróbki. Do elementów zużywających się należą nie tylko wszelkiego rodzaju silniki elektryczne. Zakłócenia mogą być skutkiem zużycia przewodów zapłonowych czy świec. Przyczyną problemów może być nawet źle łącząca złączka kabli, iskrzący przełącznik czy przekaźnik.


Źródła zakłóceń

We współczesnym samochodzie istnieje wiele potencjalnych miejsc i urządzeń mogących być źródłem zakłóceń. Należą do nich przede wszystkim:

- układ zapłonowy: przewody z modułu sterującego do cewki, cewka, ew.rozdzielacz, przewody zapłonowe, świece etc.

- układ sterowania silnika, zasilania silnika: kable z modułu sterującego, wtryskiwacze, pompa wtryskowa, pompa paliwa etc.

- układ ładowania akumulatora, rozrusznik

- silniki elektryczne: wentylatory, silniki wycieraczek, szyb i centralnego zamka etc.

- włączniki i przekaźniki, złączki kabli, styki przy żarówkach

- ładowarki, przetwornice, transmittery etc.

 Są dwie szkoły poszukiwania źródła zakłóceń. Jedni preferują stopniowe włączanie kolejnych urządzeń w samochodzie, inni proponują ich kolejne wyłączanie do chwili zaniknięcia zakłóceń. Obie metody są dobre i zwykle pomagają ustalić źródło lub przynajmniej zawęzić pole poszukiwań.

Najtrudniejsza sytuacja występuje, gdy zakłócenia występują tylko przy włączonym silniku. Ich źródłem może być wtedy jeden z wielu elementów. Zwykle bardzo trudno określić który. Często pomaga wymiana zużytych elementów, np. kabli zapłonowych i świec.

 

Drogi rozchodzenia się zakłóceń

Istnieją dwie podstawowe drogi przenikania zakłóceń do toru odbiorczego CB Radio. Pierwszą są kable zasilające, drugą antena oraz instalacja antenowa. Określenie drogi zakłóceń jest kluczową kwestią aby podjąć odpowiednie środki zaradcze.

Antenę można wykluczyć odkrecając ją od radia. Najpierw należy odkręcić tylko promiennik (tzw. bat anteny), a jeżeli zakłócenia nie znikną także wtyczkę antenową przy CB Radio. Zniknięcie zakłóceń oznacza, że zakłócenia przenoszą się przez instalację antenową.

Jeżeli po odpięciu wtyczki antenowej od CB Radio zakłócenia nie zniknęły - przenoszone są drogą zasilania. Można się o tym upewnić zasilając urządzenie CB z niezależnego akumulatora.


Zakłócenia a poprawność montażu CB Radio

Podstawowym krokiem zmierzającym do odkłócenia urządzenia CB jest sprawdzenie poprawności montażu i ewentualne poprawienie w miejscach mogących mieć wpływ na powstawanie zakłóceń.

 Ważne są przede wszystkim dwa aspekty: optymalne prowadzenie przewodów zasilających oraz unikanie zamkniętych pętli mas.

Najczęstszym domowym sposobem podłącza się CB Radio do przewodów zapalniczki bądź do obwodów zasilających radioodbiornik. Jest to rozwiązanie najprostsze ale też mogące być powodem zakłóceń. Chcąc ich uniknąć należy podłączyć CB Radio bezpośrednio do akumulatora specjalnie do tego celu poprowadzonym ekranowanym przewodem. Można do tego celu zastosować np. ekranowany przewód głośnikowy 2x2.5mm. Przykład podłączenia zawiera rys 1.

 

Przy samym akumulatorze należy zastosować przynajmniej jeden (na przewodzie +) bezpiecznik. Optymalne są osobne bezpieczniki na przewodzie (+) i (-).

Biegun - akumulatora podłączony jest do karoserii pojazdu. Również do karoserii przy akumulatorze łączymy ekran kabla zasilającego CB Radio. Odcinki nie poprowadzone w ekranie powinny być jak najkrótsze.  Nie należy łączyć ekranu kabla zasilającego z obudową urządzenia CB Radio.  Trzeba pamiętać, że przewód (-) wchodzący do CB Radio nie jest wewnątrz połączony bezpośrednio z jego obudową. Przy okazji uniknie się też sytuacji tworzenia zamkniętej rozległej pętli masy.

Ważne jest też unikanie montażu urządzenia CB RADIO do metalowych elementów pojazdu w sytuacji gdy jest używana antena inna niż na podstawie magnesowej. Również to spowodowałoby utworzenie zupełnie niepotrzebnej pętli mas.

Antena na podstawie magnesowej jest dobrym narzędziem do sprawdzania poziomu zakłóceń w różnych punktach samochodu. Przyczepiając ją w różnych miejscach można ustalić takie, w którym poziom zakłóceń będzie najmniejszy.

W wielu przypadkach już tylko zastosowanie się do powyższych wskazówek pozwoli wyeliminować zakłócenia.

 

Stosowanie elementów przeciwzakłóceniowych

 Podstawowym elementem przeciwzakłóceniowym są kondensatory i dławiki. W handlu znajduje się duży wybór tzw. "filtrów przeciwzakłóceniowych CB". Są to najczęściej kondensatory przepustowe zamknięte w hermetycznej obudowie. Nadają się do odkłócania różnych elementów instalacji, przede wszystkim wszelkiego typu silniczków. Można je też stosować w bardziej złożonych układach, jak np ten na rys 2a. Przykład innego filtra, zalecanego na wejściu zasilania urządzeń radiowych pokazany jest na rys 2b.

Przed zastosowaniem danego filtra trzeba upewnić o wielkości prądów płynących w danym obwodzie. Wszystkie filtry montuje się jak najbliżej wyprowadzeń odkłócanego elementu, zawsze w taki sposób by łączenie było pewne.

Wspólną cechą wszystkich filtrów jest możliwość stosowania w obwodach prądu stałego. Nie można ich stosować tam, gdzie przesyłane są jakiekolwiek impulsy sterujące. W takim przypadku można stosować tylko metody nieinwazyjne - przede wszystkim ekranowanie.

 

Jak nie stać się źródłem zakłóceń w eterze

Każdy użytkownik CB Radio chciałby, aby jego sygnał miał jak najlepszą jakość i nie przeszkadzał w pracy innych stacji. Wystarczy przestrzegać kilku podstawowych zasad:

- okresowo sprawdzać stan anteny, kabla i wtyczki antenowej. Sprawdzać WFS.

- unikać taniego sprzętu CB, sprzętu pochodzącego z nieznanego źródła

- nie używać niesprawdzonego lub pochodzącego z niepewnego źródła osprzętu: mikrofonów, anten etc.

- nie używać żadnych wzmacniaczy w.cz.

- w razie wątpliwości co do stanu sprzętu CB oddać go do przeglądu w dobrym serwisie.

By: Joomla Free Templates