------ R E K L A M A ------

Antena CB w samochodzie - wybór sposobu i miejsca montażu

Dobór najwłaściwszego sposobu i miejsca zamontowania anteny CB radio w samochodzie nie jest sprawą łatwą. Każdy chciałby, aby antena była jak najlepsza a jednocześnie zamontowana w sposób jak najmniej inwazyjny. Dobrze wiedzieć, że skuteczność pracy zależy m.in. od właściwego wyboru  sposobu i miejsca montażu. O tym jest ten artykuł.



Wybór metody montażu anteny CB



Istnieją dwa podstawowe sposoby montażu anten samochodowych CB Radio:

- montaż na podstawie magnetycznej;

- montaż na stałe za pomocą różnego rodzaju uchwytów lub bezpośrednio w karoserii pojazdu.

 

Każdy z tych sposobów posiada pewne wady i zalety.

 

Zalety montażu na podstawie magnetycznej:

- bardzo łatwy montaż i demontaż nie wymagający wykonywania otworów;

- możliwość chowania całej anteny z podstawą magnetyczną np. na noc do bagażnika;

- brak otworów montażowych czy innych śladów montażu anteny mogących mieć znaczenie przy odsprzedaży pojazdu.

Wady:

- wyraźnie gorsza sprawność w porównaniu z anteną montowaną na stałe do karoserii;

- niebezpieczeństwo porysowania lakieru pod magnesem;

- niebezpieczeństwo kradzieży w przypadku pozostawienia anteny na zaparkowanym pojeździe;

- niebezpieczeństwo "bujania się" a nawet oderwania anteny przy bardzo szybkiej jeździe;

- nieprzewidywalne zachowanie się anteny podczas wypadku drogowego.

 

 

Zalety montażu trwałego przy pomocy uchwytów lub do karoserii pojazdu:

- wyraźnie lepsza sprawność w porównaniu z anteną na podstawie magnetycznej;

- mniejsza niż anteny na podstawie magnetycznej wrażliwość na szybką jazdę i gwałtowne hamowanie.

Wady:

- trudniejszy montaż: wymagający wykonania otworu w karoserii, wykorzystania otworu po zdemontowanej antenie radiowej lub zastosowania specjalnego uchwytu;

- po zdemontowanej (np. przed sprzedażą pojazdu) antenie może pozostać (choć nie zawsze) ślad.

 

 

Wybór miejsca montażu anteny CB


 Wybór dobrego miejsca na pojeździe jest równie ważny jak zakup dobrze dobranej anteny. W naszym przykładzie rozpatrzymy montaż na samochodzie osobowym. W przypadku innego typu pojazdu warto kierować się tymi samymi przesłankami.

 

Do najważniejszych założeń montażowych należą:

- umieszczenie anteny w możliwie najwyższym punkcie pojazdu;

- wybór charakterystyki kierunkowej. Od punktu montażu zależy kierunek w którym antena będzie pracowała najlepiej.

- wybór takiego miejsca montażu, żeby antena nie była zasłonięta z boku elementami metalowymi (np. ścianą kabiny) a przynajmniej było ich jak najmniej i możliwie daleko;

- jeżeli antena ma być zamontowana na podstawie magnetycznej lub uchwycie lusterkowym/relingowym to należy przewidzieć taki sposób wprowadzenia kabla antenowego do kabiny aby nie ulegał on nadmiernemu przygnieceniu, przetarciu czy załamaniu;

- zabezpieczenie miejsca montażu oraz kabla antenowego przed wilgocią.

 

 Wybór miejsca zainstalowania anteny ma bardzo duże znaczenie. Zależy od niego m.in. zasięg łączności, ilość zakłóceń oraz kierunek pracy.

Najlepszym miejscem montażu jest dach w centralnej części pojazdu. Często jednak jest to niemożliwe. Instalacja w innym miejscu niż geometryczny środek wprowadza zniekształcenia kierunkowości pracy. Jeżeli antena znajduje się centralnie do pojazdu, pracuje dookólnie (rys. 1).

Montaż po środku dachu, ale z tyłu pojazdu powoduje lepszą pracę anteny "do przodu" (rys. 2). Przesunięcie anteny w lewy tylny róg dachu pojazdu spowoduje zakrzywienie charakterystyki. Uprzywilejowanym kierunkiem pracy stanie się "prawo - przód" (rys.3). Jeżeli przesuniemy antenę jeszcze dalej - na pokrywę bagażnika, charakterystyka będzie jeszcze bardziej zniekształcona (rys.4). Dodatkowo umieszczenie anteny poniżej dachu spowoduje niekorzystne podniesienie kąta promieniowania w głównym kierunku pracy (w tym przypadku "prawo-przód").

Podniesienie kąta promieniowania wystąpi też w przypadku montażu na masce auta po prawej stronie (rys. 5). Taka antena najlepiej pracować będzie w kierunku "lewo-tył".

Kolejnym istotną sprawą jest taki wybór miejsca, aby w bezpośredniej bliskości z boku anteny a zwłaszcza równolegle do niej nie znajdowały się elementy metalowe (np. elementy bagażnika dachowego, spojlery, duże uchwyty lusterek) . Powodują one zniekształcenia charakterystyki kierunkowej. Mogę także być powodem trudności w zestrojeniu anteny.

W przypadku gdy głowica anteny znajduje się poza pojazdem (np. montaż na magnesie, na relingu) należy zadbać o sposób wprowadzenia do pojazdu kabla antenowego. Nie może on być nadmiernie przygnieciony. Na zewnętrznej powierzchni nie powinno być śladu zgniatania. Kabel niie powinien też być nadmiernie zaginany. Niedopuszczalne jest załamywanie kabla "w kąt" 90 stopni. Wszystkie zagięcia powinny być wykonane na możliwie dużym promieniu.

Ostatnim zagadnieniem jest zabezpieczenie anteny i kabla przed wpływami atmosferycznymi. W przypadku anten na podstawie magnetycznej powinien zadbać o to producent.Jeśli mamy co do tego wątpliwości możemy rozkręcić podstawę anteny i sprawdzić zabezpieczenia przed wilgocią.

W przypadku anten montażowych, szczególnie montowanych na wszelkich uchwytach, trzeba zabezpieczyć miejsce łączenia kabla z podstawą. Łatwiej to zrobić,gdy antena w miejscu łączenia z kablem posiada wtyczkę. Wystarczy wtedy zabezpieczyć ją we wszystkich miejscach gdzie do jej wnętrza może dostać się woda. Dobrym sposobem jest użycie cienkiej warsty np. kleju Distal, nie sprawdzają się wszelkiego typu silikony. Jeżeli antena nie ma na łączeniu kabla wtyczki lecz zacisk, cienką warstwą kleju trzeba zabezpieczyć przede wszystkim początek kabla - aby do jego wnętrza nie dostała się woda. W następnej kolejności cienką warstwą kleju pokrywamy wszystkie metalowe elementy na styku podstawa - kabel.

 

 


By: Joomla Free Templates